Bilder från dagen!

Här är några bilder tagna från bilen under loppet, fler bilder hoppas jag kunna publicera ganska snart!

Ledarbilen och förerskan samt MC-föraren som var föråkare till loppet.

Tack till er båda som körde, ni gjorde ett utmärkt arbete och stiliga med bilen från Bildepån är ni båda:=)

Resultatlistorna

Tyvärr var det tekniska problem vid tidtagningen i år, datateknikerna arbetar febrilt med att lösa detta så att resultaten kan läggas upp på hemsidan så jag får be er att hålla koll där och ha lite tålamod så här i semestertider och vi ber om ursäkt för detta/Linda

Dagen D

Gårdagen bjöd på både solsken, blåst och en liten regnskur som fuktade jorden men sedan blev det bara finare ju närmare starten för det stora loppet vi kom. Det blev en succé i år med både deltagare i de tre loppen samt publik utmed loppets bana, en härlig folkfest. Inga incidenter som krävde akutsjukvård eller sjukhusbesök i direkt anslutning till loppet så skönt:=) Totalt kom det 1888st till start av 2061st anmälda och över 500 efteranmälde sig samma dag-härliga siffror.
 
Det strulade med tidtagningen och vad jag nu kan se på hemsidan så finns det tider och resultat där men om ni inte finns med så maila till mailadressen på hemsidan med ert namn och startnummer så hoppas jag att det löser sig annars får ni höra av er igen.
 
Vi vill tacka alla funktionärer, sponsorer och löpare för en fantastiskt härlig och bra genomförd dag, utan er hade vi inte kunnat genomföra detta lopp med sådan succé, tack ni är guld värda ingen nämnd och ingen glömd. Ett stort tack även till alla människor utmed banan som glatt hejade fram alla löparna. Välkomna tillbaka nästa år samma dag och plats.
 
Återkommer senare med bilder från loppen och dagen i allmänhet/Linda 

Allmän information

Igår var jag ute och markerade upp banan tillsammans med min nya medarbetare Ulf, vi gjorde iordning kmskyltarna och lite annat plock.
Roligt att höra att vi har över 1200 anmälda till loppet = 200 fler än vid samma tid förra året. Alla i ledningsgruppen arbetar nästan dygnet runt med loppet inför lördagen och allas insatser är oerhört värdefulla för att vi skall kunna genomföra arrangemanget men vi har också roligt tillsammans tycker jag. Vi ses på lördag eller hur? Må vädrets makter vara med oss då:=)/Linda

LÖPARINFORMATION INFÖR LOPPET PÅ LÖRDAG

Välkommen till Varbergsloppet 14 juli 2012!

Start o mål

START o MÅL-område

är planen söder om fästningen.

STARTTIDER:

12:30 Klirrevarvet 1,3 km (1,305 m kontrollmätt) – ett varv runt fästningen (2002-)

13:00 Klirrevarvet 2,6 km (2,610 m kontrollmätt) – två varv runt fästningen (1998-)

14:00 Varbergloppet 10 km (10,012 m kontrollmätt)

EVENTUELLA ÄNDRINGAR:

rörande Din anmälan gör Du via epost till [email protected]

NUMMERLAPP:

hämtar Du i start o målområdet från 10:00. Kom i god tid före start! OBS! "Chipet" sitter på nummerlappen. Utan nummerlapp ingen tid! Ha den väl synlig.

ATT FÖRBEREDA SIG FÖR LOPPET

Är Du inte van vid denna typ av lopp så följ dessa råd:

- Drick lite extra dagen innan loppet (undvik alkohol)

- Ät en lätt frukost tävlingsdagen

- Slösa inte energi på att värma upp för mycket

- Det är bra att försöka hålla sig sval innan start, sök skugga, ät en isglass!

- Vid riktigt varmt väder är det viktig att inte bli överhettad under loppet, blöt gärna ner en löparkeps med kallt vatten innan start, blöt ner dig med vattnet vid vätskekontrollerna

- Se till att njuta av loppet, det lönar sig alltid att ta det lite lugnt de första kilometrarna för att sedan öka farten i slutet av loppet

ATT TA SIG TILL LOPPET

Kan Du ta dig till startområdet till fots eller på en tvåhjuling så gör det! Från järnvägsstationen är det lätt att ta sig till startområdet till fots. Under dagen på-går "Wheels & Wings" på Getterön, ett arrangemang som lockar många tillresande i bil. Det är då mycket svårt att ta sig in till Varberg från norr och öster. Bilresande rekommenderas att ta sig in söderifrån. Via östra eller södra infarten söker Du upp Jonstaka-rondellen och kör in mot centrum.

PARKERING:

I Varbergs centrumkärna är parkeringstiden begränsad och p-skiva måste användas. Tidsbegränsningen framgår av respektive parkeringsskylt. En p-skiva kostar 15 kr och säljs i flera butiker samt på Turistbyrån. Om inget annat anges på parkeringsplatsen är det fri parkering i 24 timmar. Förslag på parkering är parkeringsplatsen där Ringvägen möter Strandpromenaden, utmed Bandholzgatan, parkeringshuset Briggen i hamnen, vid järnvägs-stationen, garaget i huset där Netto finns, i parkeringshusen öster om Kvantum eller vid Ro-senfredsskolan. Gott om parkeringsplatser finns också vid Idrottshallen och Påskbergsvall:en.

OMKLÄDNING

kan ske i Simstadion. Visa nummerlapp. Där finns också små värdeskåp.

TOALETTER:

finns vid start o målområdet och i Simstadion, samt utmed banan vid Kustho-tellet i Lilla Apelviken.

FÖRVARING:

i påse som fås vid nummerlappsutdelningen och kan lämnas i tält med uppsikt vid start o målområdet. För värdesaker ansvaras ej! Små värdeskåp finns i Simstadion.

GEMENSAM UPPVÄRMNING

leds från scenen för Klirrevarven 12:15 och 12:45 samt för Varbergsloppet 13:40.

START o TIDTAGNING

Klirrevarven är den officiella tiden nettotiden från startlinjen till mållinjen. Du behöver inte trängas för att komma snabbt fram - tidtagningen startar inte förrän Du passerar startlinjen!

Varbergsloppet formeras startgrupperna m h a skyltning. Startgrupp 1 startar med start-skott på utsatt tid. 1 minut senare släpps startgrupp 2 iväg och ytterligare 4 minuter senare släpps startgrupp 3 iväg.

Den officiella tiden blir

- för startgrupp 1 tiden från startskott till passering av mållinjen (bruttotid) (OBS nettotiden kommer även att registreras!).

- för övriga nettotiden från startlinjen till mållinjen. Här behöver Du alltså inte trängas för att komma snabbt fram - tidtagningen startar inte förrän Du passerar startlinjen!

VÄTSKEKONTROLLER

med vatten efter 3,4 - 6,0 - 8,2 km, samt vid start o målområdet. Vid 6,0 km finns även svampar.

SJUKVÅRD:

är planerad i samarbete med Ambulanssjukvården och Röda Korset. Personal från Röda Korset finns vid start o målområdet, samt kunnig hjälp vid vätskekontrollerna. Am-bulans finns vid "Ankaret" (där Ringvägen möter Strandpromenaden). Vid skada eller sjuk-dom under loppet kallar Du på hjälp av funktionär! Var noga med att ge ditt startnummer!

TVINGAS DU BRYTA LOPPET:

skall Du meddela en funktionär och ge ditt startnummer.

MÅLGÅNG

Ettan, tvåan och trean bland damer/flickor respektive herrar/pojkar är de tre första som passerar mållinjen.

Omedelbart efter loppet erhålls medalj, dricka, banan och kexchoklad.

PRISUTDELNING

sker på scenen för Klirrevarve kl 13:30 och 10 km kl 15:00.

Priserna i 10 km är till de tre först i mål kommande damerna resp herrarna.

Utlottningspriser anslås vid sekretariatet och avhämtas under tävlingsdagen.

RESULTAT

sätts upp efter hand och publiceras sedan på hemsidan och i VarbergsPosten. På hemsidan ges resultaten även åldersgruppsvis (med nettotider även för elitgruppen).

TÄVLINGSLEDARE: Per Svensson

SPEAKER: Sven-Olof Svensson och Helena Andersson.

INFORMATION

i tält, vid sydöstra fästningshörnan och vid scenen

FRÅGOR

får Du svar på via epost: [email protected]

KIOSK o SERVERING

finns vid start o målområdet.

Vi önskar Dig lycka till och välkommen åter 2:a lördagen i juli 2013!

Varbergs GIF med samarbetspartners


RSS 2.0